Košík

Objednat po telefonu? +420 799 536 271 (Po–Pá: 9-17h)

Objednejte 2+ balení a dopravu platíme my.

vysoký cholesterol

Vysoký cholesterol: Typické příznaky a příčiny

Milujete červené maso, vajíčka, bramborové chipsy, skleničku s alkoholem a v průběhu dne vykouříte i nějakou tu cigaretu? Máte především sedavé zaměstnání a na to, kdy jste byli naposledy v tělocvičně, si už ani nepamatujete? I když možná budete patřit mezi výjimky, které potvrzují pravidlo, měli byste se preventivně zajímat o svou hladinu cholesterolu. Co má na jeho zvýšení vliv? A jak se dá přirozeně snížit?

Cholesterol je pro lidské tělo v určitých momentech nezbytný. Například nám pomáhá vytvářet vitamín D, kterého má mnoho lidí v populaci málo. Také je důležitý pro normální produkci hormonů a podílí se i na dalších životně důležitých procesech. Jak se ale říká, všeho moc škodí. Pokud se hladina cholesterolu vychýlí z rovnováhy, může to mít na lidské zdraví řadu skutečně nepříjemných dopadů. Zvlášť proto, že dlouhodobě zvýšený cholesterol může zvyšovat riziko vzniku chorob kardiovaskulárního systému.

Přitom, zjištění toho, jak na tom jste, není vůbec složité. Na jeho snížení navíc mnohdy nejsou potřeba ani léky, bohatě stačí, když včas šlápnete na záchrannou brzdu a osvojíte si zásady zdravé životosprávy. Své zdraví tedy ve většině případů pevně držíte ve svých rukou.

Pojďte se spolu s námi podívat, co hladině cholesterolu škodí a co prospívá. 

Správné hodnoty cholesterolu

V první řadě bychom si měli říct jednu zásadní věc. V průběhu měření cholesterolu u lékaře se sleduje několik hodnot. Konkrétně jde o množství “hodného” HDL cholesterolu v krvi a “špatného” LDL cholesterolu v krvi. Následně se pak zjišťuje souhrn těchto hodnot.

U dospělého člověka by se měla hladina cholesterolu pohybovat do hodnoty 5,0 mmol/l. Pokud se pohybuje v rozmezí od 5,0 až 6,2 mmol/l, pak jde o zvýšenou hladinu cholesterolu. Nad 6,2 mmol/l je vysoké riziko potíží. (A v takovém případě už možná bude lékař vyžadovat nasazení speciálních léků.)

Vzhledem k tomu, že v mnoha případech bude lékař preferovat změnu životního stylu, hodí se vědět, co zvyšuje cholesterol a jak naopak podpořit jeho přirozené snížení.

Příznaky zvýšeného cholesterolu

Problém s vysokým cholesterolem spočívá v tom, že u řady lidí nemá vůbec žádné příznaky. Dokonce můžete sami sebe považovat za sportovce, kteří jsou schopni uběhnout náročný závod, a i přesto můžete vysokou hladinu cholesterolu z nějakého důvodu mít. (Například dědičně, což se stává.)

Následkem toho si pak můžete zvýšené hladiny cholesterolu všimnout až ve chvíli, kdy vám způsobí nějaký vážný zdravotní problém, který bude vyžadovat asistenci odborníka.

Setkat se můžeme třeba s:

  • Vysokým krevním tlakem
  • Cukrovkou 2. typu
  • Mrtvicí
  • Onemocněním cév/kardiovaskulárního systému

Z toho důvodu byste skutečně neměli podceňovat pravidelnou prevenci a měření hladiny cholesterolu u lékaře, který jeho hodnoty spolehlivě rozpozná z krevních testů.

Příčiny vysokého cholesterolu

Na hladinu cholesterolu v těle má vliv mnoho různých faktorů. Právě proto je hodně důležité se starat o zdravou životosprávu. Někdy však může být zvýšená hladina cholesterolu dána i geneticky. I v takovém případě se však hodí o sebe ve zvýšené míře pečovat. Pojďme se ale společně podívat na ty úplně nejzásadnější rizikové faktory, kterým mnohdy nevědomky čelíme každý den.

Zvýšená hladina stresu

Stresu se nelze v každodenním životě zcela vyhnout, můžete ale učinit pár kroků, které mohou vést k jeho omezení nebo snížení. Jak jistě víte, stres může pocházet z pracovního vytížení či z osobních problémů. Pokud je ho příliš, tělo na něj může reagovat například větší podrážděností, nechutenstvím či větší chutí k jídlu, nespavostí a podobně. Vzhledem k tomu, že stres ovlivňuje vyplavování hormonů, nutí tělo k produkci cholesterolu.

Nedostatek pohybu

Pro moderní dobu je poměrně typický nedostatek pohybu. Řada z nás má totiž sedavé zaměstnání. Pokud ale tuto malou pohyblivost nekompenzujete sportem ve volnu, může to mít negativní dopad jak na vaši linii, tak na imunitu či na hladinu cholesterolu v krvi. Z toho důvodu se doporučuje, aby se každý z nás každý den alespoň 20-30 minut věnoval nějaké pohybové aktivitě.

Kdo s pohybem teprve začíná, případně má nějaké zdravotní problémy, nemusí se dřít až do úmoru. Vhodná pro vás může být svižnější chůze, chůze do schodů nebo plavání a cvičení jógy. Postupně pak můžete přidávat náročnost, intenzitu a délku cvičení.

Nezdravý jídelníček

Zcela vynechávat bychom neměli ani špatně nastavený jídelníček, který může obsahovat potraviny zvyšující cholesterol. K nim patří již zmíněné červené maso, vejce, plnotučné mléčné výrobky, polotovary a průmyslově zpracované potraviny a podobně. Pozor byste si také měli dávat na alkohol.

A co dalšího?

I když výčet předchozích několika bodů zahrnuje to úplně nejdůležitější, na hladinu cholesterolu mohou mít dopad i další faktory.

K nim patří:

  • Nadváha a obezita
  • Kouření
  • Vyšší věk
  • Těhotenství

Opravdu je tedy důležité stav cholesterolu v těle průběžně monitorovat a na základě zjištěných informací upravit svou životosprávu. Uvidíte, že když k tomuto úkolu přistoupíte důsledně, z dlouhodobého pohledu se vám to vyplatí.

Jak snížit hladinu cholesterolu?

Naštěstí pro nás, tím, co děláme, můžeme hladinu vysokého cholesterolu ovlivnit. Ne vždy tedy dojde na nejtěžší kalibr, kterým je nasazení léků lékařem. To bývá až jedna z posledních možností, ke které se přistupuje ve chvíli, kdy vše ostatní selže.

Bylinky a přírodní látky

Jednou z cest je dlouhodobé užívání vícesložkových doplňků stravy na podporu normální hladiny cholesterolu, které obsahují bylinky a další látky, které mohou podpořit normální lipidový profil.

Ve složení těch dobrých, které jsou na našem trhu volně dostupné, najdete třeba:

  • Lněné semínko
  • Červenou fermentovanou rýži
  • Extrakt z černého česneku
  • Artyčok
  • Omega-3 (EPA a DHA)
  • Bergamot
  • Niacin
  • Fytosteroly

Cvičení

Jak už bylo řečeno výše, také se nevyhýbejte cvičení a dalším formám přirozeného pohybu. Pokud se vám po návratu z práce už nikam nechce, zkuste se motivovat a jděte alespoň na kratší procházku. Případně nechte auto doma a pokud to jde, jděte do nejbližšího obchodu na menší nákup. Dobrou motivací může být i pořízení psa, který potřebuje několikrát denně vyvenčit. Nebudete si tedy muset hledat žádnou záminku, proč si obout tenisky a jít se protáhnout. Kde to půjde, tam místo výtahu používejte schody. Dlouhé sezení u počítače také můžete přerušit tím, že si uděláte 5-10 dřepů pro osvěžení. (U nich ale pozor na správnou techniku, ať si neodpálíte kolena.)

Redukce stresu

Kvůli redukci stresu se nemusíte stěhovat do tibetského kláštera. Místo toho vyzkoušejte pár snadno dostupných technik, které vám pomohou i v běžném každodenním životě. Pomoci vám může například pravidelná meditace. Někdo dává přednost masážím, poslechu hudby, zahradničení nebo psaní deníku. Neuškodí ani cvičení jógy. V případě, že ani tohle nepomáhá, zkuste delegovat část svých povinností na někoho jiného, nebo změňte zaměstnání. 

Od stresu naopak neutíkejte prostřednictvím nezdravých berliček, které vás mohou stát peníze i zdraví. K nim patří například užívání drog, pití alkoholu, kouření, impulzivní nakupování či zvýšená konzumace nezdravých potravin. Značné riziko představují i sázky a hazardní hry či závislost na sexu.

Zdravý jídelníček

Aby bylo tělo zdravé a nic mu nechybělo, měl by se dodržovat pestrý jídelníček, ve kterém bude od každého trochu. U lidí, kteří mají zvýšenou hladinu cholesterolu, pak hraje velkou roli to, aby nejedli každý den maso a živočišné výrobky, ale do svého jídelníčku zakomponovali větší množství ovoce, zeleniny, luštěnin či sóji. Některé dny si tedy můžete dopřát maso a ve vybrané dny ho mít na talíři nemusíte. Půjde tedy o dobrý kompromis mezi živočišnou a vegetariánskou stravou.

Také dávejte pozor na:

  • Velikost porcí
  • Množství oleje, které používáte (a jakého, nejlepší jsou rostlinné)
  • Příjem vlákniny (která by se měla párovat s dostatečným množstvím vody)

Co si z toho odnést?

Především to, že když dlouhodobé užívání přírodních doplňků stravy na podporu normální hladiny cholesterolu doplníte dalšími tipy z tohoto článku, jistě se vám podaří při dalším měření dostat hodnoty testů do lepších čísel. Opravdu je to ale o dlouhodobé změně, které se budete velmi důsledně držet.

Zdroje informací

https://www.nhs.uk/conditions/high-cholesterol/ – Vysoký cholesterol (anglicky)

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/11918-cholesterol-high-cholesterol-diseases – Vše o zvýšené hladině cholesterolu (anglicky)

https://www.health.harvard.edu/heart-health/how-to-lower-your-cholesterol-without-drugs – Jak snížit cholesterol bez léků (anglicky)

https://www.webmd.com/cholesterol-management/features/11-tips-to-cut-your-cholesterol-fast – Jak rychle snížit cholesterol (anglicky)

Poslední aktualizace článku: 2. 11. 2023

Doprava zdarma

při 2+ ks, dodání do 24h

Vždy skladem

a bleskově vám ho doručíme

Tradiční česká značka

vyvinuto a vyrobeno v ČR

100% bezpečný nákup

platíte až při převzetí zboží